(part 1)
Na wat telwerk ivm het elektrisch rijden is het natuurlijk een logische stap om ook de wagen vol te duwen met eigen elektriciteit. De verticale windmolens zijn nog niet zo productief (en goedkoop) dus de investering in zonnepanelen wordt een logische keuze.
Het toevoegen van een batterij moet mogelijk zijn achteraf, bij voorkeur als de subsidies hiervoor interessanter worden…
Om de panelen te plaatsen zijn er 2 mogelijkheiden. Op het schuine dak (moet helemaal herdaan worden: xxl-kost) of op het platte dak… (de andere keuzes ivm de zonnepanelen komen nog op een andere post).
Op het platte dak lijkt een goeie mogelijkheid, maar ook hier is de huidige roofing aan vervanging toe. Bovendien ligt die niet 100% recht, beginnen er scheurtjes te komen én is er niks geisoleerd, wat in de zomermaanden naar de avond toe on-aangenaam drukkende warmte geeft vanuit de plafonds.
Isoleren is dus de boodschap. het werkje laten doen door een daklegger: om en bij de 9000eur… het zelf doen: een 3000eur. De keuze is dus snel gemaakt.
Het begint zoals steeds met alles nauwkeurig uitmeten en dus ook weer in google sketchup te gieten. Deze afmetingen werden gebruikt voor de maten door te geven voor isolatie en epdm. Bovendien ook voor mezelf om hout te bestellen om een nieuwe dakrand mee op te bouwen enz.
De dakrand moest simpel opgebouwd worden en nadien ook zelf af te werken zijn. Hout plooien leek me een leuke, maar dure optie, alles verticaal zetten kon ook, maar zou er log uitzien. Er werd gekozen om met een ALU plaat te gaan werken die op houten latwerk ging gezet worden. ALU van 1.5mm gelakt (in raamprofiel umbra-grijs) plooit en kan mits de nodige hoekprofieltjes ook mooi afgewerkt worden. Kostprijs +-900eur.
Nadien was het dus een kwestie van alles “plat” te krijgen. De dikste bellen werden verwijderd en de schouwen afgebroken. Nadien werd er met een gladde beton en terug toegedekt met een laagje roofing dat dus dienst zal doen als dampscherm.
Zoals zichtbaar konden we rekenen op onze bereidwillige buren die hun hele hebben en houwen aan de rand van de muur gezet hebben in de hoop schade op te lopen… Met uitzondering van gezeik over stof en 1 wormpje PUR dat in een bloembak was gevallen hebben ze bijzonder veel pech gehad… opzet mislukt…
De opkant met de buren werd in OSB gezet. Deze werd geboord in de oude opkant, de zijkanten werden vastgekneld en eveneens vast-ge-pur-d. Die gaan niet meer lopen. De opkanten voor de platte daken werden berekend rekening houdend met een lichte hellende hoek van het huidige dak. Dus door houten balken te zetten van 8cm hoogte konden de isolatieplaten (dikker) schuin afgezaagd worden en toch nog lager uitkomen als de nieuwe dakrand(en bovendien ook nog schuin aflopen).
Het opkantje mag beperkt blijven: reden: minder uitsparing in cm/meter voor de plaatsing van zonnepanelen! Geen schaduw dus:-) én goedkoper hout.
Aan de buitenzijde van de opkanten werd het frame-werk reeds gemaakt in de huidige betonnen dakrand door het plaatsen van pannenlatten. tip: Een MAL is hier geen overbodige luxe om de boorgaten telkens op eenzelfde afmeting te hebben! Dat laat ook toe om de plankjes reeds voor te boren.
Een beetje hulp voor het doorsteken ipv laddertje op-laddertje af was practisch. De grootste uitdaging: de boog aan de living!
Hier ging de bovenste rand(in de lengte) uitgeplooid moeten worden…. Met een oude T-shirt hou ik alles nat en span ik met een lijmvijs geregeld de boel aan.
De rest is “evidenter”… alhouwel… eventjes isolatieplaten lijmen op oude roofing… best niet doen met veel wind ;-).
TIP bij oudere dakrenovatie: leg ze dubbel… 1 keer dwars en vervolgens terug dwars. Dus als je 10CM isolatie gaat leggen: leg 2 lagen van 5cm!!! De eerste laag laat toe een eerste deel oneffenheden uit te vlakken, de tweede laat toe om ook alles degelijk gelijk te richten.
Dat klinkt als verspilling aan PUR-schuim om alles te lijmen, maar aan mijn rekening EXTRA PUR-flessen te zien kan ik me moeilijk inbeelden dat dat effectief het geval zal zijn!
Met uitzondering van het extra gedoe omdat m’n dak niet mooi recht ligt is het wel een super-leuk werkje, met enorm veel voldoening op het einde van de rit. Het was bij mij om en bij de 30°(schaduw). Alles werd gedaan tot +-2u in de namiddag en in de avond deed ik nog een beetje door.
Om één of andere reden was er ondanks de zeer duidelijke 3-D-tekeningen toch onvoldoende PIR_plaat geteld…
rest in deel2